Geld verdienen met je eigen game

Het is de droom van elke gamebedenker: een leuk spel bedenken, maken en dan rijk worden van de verkoop. Hoe realistisch is die droom eigenlijk? Hoe doe je dat? Nou zo! (uitleg staat eronder):

gamedesigner school

In ‘mijn’ tijd, toen ik 16 was en veel meer games programmeerde dan nu, kon ik een game verkopen aan de Philips P2000 computerclub. Ik kreeg daar maarliefst 100 gulden voor! Maar goed, in die tijd was 100 gulden veel geld, zeker voor mij als tiener.

Het moest nog een goede game zijn ook, anders accepteerde ze hem niet. Nu was het zo dat je bij de Philips computer de software zowat gratis kreeg, dus die computerclub verspreidde mijn programma gratis aan hun leden en werd er ook niet rijk van. Als je in die tijd iets maakte voor de commodore 64, Sinclair of een MSX computer kon je meer verdienen. Dan moest je wel een uitgever zo ver krijgen dat ze je game wilden distribueren en dat was wel wat lastiger dan de Philips computerclub overtuigen. En dan waren er nog de piraten, de krakers die je game vaak binnen een dag kraakten en gratis of voor weinig geld gingen verspreiden. Er is niet veel veranderd….

Games verkopen via internet

Stel dat je nu een geweldige leuke game hebt gemaakt. Hoe kan je daar dan geld mee verdienen? Een uitgever vinden voor je game is nog steeds een mogelijkheid maar het blijft lastig. Ik sprak een directeur van een Nederlandse uitgever van games en die vertelde me dat ze ongeveer 40 games per week opgestuurd krijgen om te beoordelen. Hou er bovendien rekening mee dat de uitgevers het grootste deel van de winst in hun zakken steken (daar staat tegenover dat ze wel – soms veel – geld in je game steken om hem verder te ontwikkelen, te distribueren en reclame te maken).Een ding is er nu wel wat er twintig jaar geleden nog niet was: het internet!
Dat betekent dat je nu zelf voor uitgever kan spelen. Neem nou het verhaal van de maker van Tower defense, een simpel maar erg verslavend flash spelletje. Paul Preece was een Visual basic programmeur die in zijn vrije tijd Flash wilde leren en dat deed door Tower defense te maken. Het was een paar maanden werk, en toen het klaar was zette hij het online. Om wat te verdienen plaatste hij om de game wat advertenties. Toen de game populair werd bij Digg.com, kreeg de site een paar hondeerduizend bezoekers per dag. Een klein percentage van deze bezoekers klikte op de advertenties waarmij Paul volgens eigen zegge: “een viercijferig bedrag per maand in dollars” (ergens tussen de 999 en 10000 dollar per maand) verdiende. Toen de game zo’n succes werd, kreeg hij opeens aanbiedingen van uitgevers. Ach ja, wie kent er niet het verhaal van de Beatles die keer op keer werden afgewezen door platenmaatschappijen, voordat ze doorbraken…

Geld verdienen met je game, hoe werkt het?

Nou, voor een ieder die ook een viercijferig bedrag per maand wil verdienen met een zelfgemaakte game: het stappenplan.

1. Bedenk een leuke game.
2. Maak die game in flash of in director (de game moet namelijk online in een browser werken, want je hebt vaak terugkerende spelers nodig). EDIT: director is nu echt oud en niet meer aan te raden. Naast Flash is er een nieuwe ster en kun je ook online games maken in HTML5 (bijvoorbeeld met Gamemaker)
3. Zorg ervoor dat de game leuk is, liefst verslavend, zo niet ga dan terug naar stap 1.
4. Maak een eigen website, hoeft er niet strak uit te zien, het gaat om de game. Bovendien wordt de website toch lelijk door al die reclame.
5. Zoek een goedkope hostingpartij. Ik heb goede ervaringen met Strato.
6. Meld je aan als publisher bij onderstaande (of andere) online reclamebureaus:

a. BidVertiser
b. TradeTracker
c. Tradedoubler:
d. Testnet
e. Zanox

Er zijn meer van dit soort partijen, maar meer dan vier of vijf van deze partijen heb je niet nodig als reclamepartner.

7. Zet de boel online met zo veel mogelijk reclame om je game, dat ziet er dan ongeveer zoals boven uit
8. Meld je website aan bij Digg.com, stumbleupon, reddit en dergelijke websites. Er zijn nog meer manieren om je website populair te krijgen, misschien schrijf ik daar nog wel eens wat over.
9. Maak nog een paar pagina’s met uitleg, gebruikersforums, enzovoort en zet die ook vol met reclame. Dus waar je maar kan, zet je dit soort blokken op je site:

10. Ga naar bed en wordt slapend rijk!
11. Als het niet werkt, dan zit het probleem waarschijnlijk bij stap 1.

gamedesign cursus

Gamedesign cursus (advertentie)

21 gedachten over “Geld verdienen met je eigen game”

  1. En hoe maak ik een iegen website
    Voor mijn game
    Maar belangrijk hoe maak ik mijn browser game
    Een consept heb ik al

    Groetjes

  2. Hallo,

    ik zou graag een website maken en zou daarmee partners zoeken omdat ik nu niet echt met de computers om kan.
    Ik kan het wel aanzetten en internet openenen en spelletjes spel enzo… maar een website maken met een eigen browser game?
    Nee dat kan ik niet! Spijtig genoeg kan ik het dus niet!
    Kan iemand mij helpen?

  3. Nou bedankt wouter =)
    Ik heb mijn eigen Flash Maze game gemaakt, Die helemaal niet zo mooi is, maar het is mijn eerste werk =D
    Ik ben nu bezig met de Website om de game erop te zetten.
    Maar nog even een vraag, Hoe kan ik mijn website Bekend maken?
    Zodat mensen erop gaan?

  4. Leuk, ik ben benieuwd!

    Je moet veel links naar je nieuwe website krijgen, dan gaat google je hoog indexeren. Je kan bv hier een url naar je game plaatsen (kunnen wij ook allemaal je game bewonderen). Maar let op dat je niet te veel spamt (zoek op ‘hoog in zoekmachine’, SEO en lees een aantal pagina’s erover. Doe het wel netjes, anders straft Google je en sta je onderaan).

    Verder, zie punt 8 van het stappenplan hierboven. Meldt je site aan bij Digg en dergelijke sites. Hopen dat veel mensen je site Diggen, dan heb je helemaal een hoop traffic.

    Tenslotte kan je ook nog op een paar plekken gratis reclame maken voor je site (adpeople, gratiswebsitepromotie.nl. Zie hier: http://www.wouterbaars.net/blog/tag/adverteren/

    Show us the game!

  5. wie kan mij helpen met een eigenbrowser game te maken ik wil en spel zoals grepolis en zo dat je een syad moet bouwen en dan uitmoet brijden en steden kan overnemen en nieuwe kan stichten en zo wie kan mij daar mee helpen want ik kan het niet echt goed ik wil een stuk of 3 tot 4 mensen nodig die mij kunnen helpen ik ben best goed in plaatje bewerken en ontwerpen

  6. Leuk artikel! Aangezien de game market steeds groeit en meer winst maakt dan de muziek- en filmmarkt bij elkaar is het ontwikkelen van een game zeker een goede optie om (veel) geld te verdienen. Ik ga me hier zeker in verdiepen, met name games d.m.v. apps voor de iphone/ipad of android!

  7. Deze post verpest de hele gedachten van game development, zie games als kunst, je maakt ze niet om er rijk mee te worden (99% van de indie developers is ver van rijk).
    je maakt games als een uiting van je gevoel, om aan anderen mensen te laten zien hoe mooi de game wereld is.
    bedenk dat goed het is ook niet zon lolletje als iedereen denkt je zit de hele dag bezig te zijn met wiskunden, natuurlijk zijn er mensen die dit leuk vinden zoals ik maar bedenk voor dat je dit als baan wilt gaan doen goed.
    ben jij een sport typen?, word dan GEEN indie developer, je inkomen hangt 100% af van de tijd die jij aan je computer besteed.
    daardoor krijg je snel een burnout en stop je volledig met je game waardoor je dus niks meer verdiend en veel tijd hebt verpest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *