Ga vooral GEEN gamedesign studeren!

gamedesign cursus

Het nieuwe schooljaar is begonnen. En voor wie nog twijfelt over een opleiding en twijfelt over een gameopleiding. Denk goed na!

De afgelopen 3 jaar zijn de gameopleidingen in Nederland als paddestoelen uit de grond geschoten. Was eerst alleen de HKU er met een opleiding voor gamedesign, tegenwoordig kan je bij elke HBO en zelfs bij veel MBO’s gamedesign studeren. Op www.gamesmaken.startpagina.nl heb ik een lijstje van opleidingen gezet, maar als je even verder zoekt er zijn er nog meer. Dat er zoveel opleidingen opeens starten geeft wel te denken, alleen al het vinden van genoeg deskundige docenten is eigenlijk niet mogelijk in zo’n korte tijd. Maar goed, een hbo is tegenwoordig een bedrijf en als de markt (en de overheid) er om vraagt, dan draaien ze.

Wat leer je op zo’n gamedesign opleiding? Eigenlijk zijn er twee smaken opleidingen gamedesign en games programmeren. De meeste (meer dan 95%) van die opleidingen gaan over design.  Omdat je op de meeste opleidingen geen toelating hoeft te doen en omdat de HBO’s vooral veel studenten moeten afleveren (anders krijgen ze geen geld van de overheid) is het niveau laag. Kwaliteit telt niet, als je maar diploma’s print. Je leert studenten een beetje photoshop, een beetje 3d, een beetje flash en een beetje gameplay. Dit geldt overigens niet voor de HKU waar studenten toelating moeten doen en het niveau veel hoger ligt.

Dan moet je je afvragen of de markt wel zoveel algemeen opgeleide mensen die ‘iets’ met gamedesign doen wel nodig heeft. Voor een game is de verhouding gameontwerpers staat tot gameprogrammeurs ongeveer 1 staat tot 5-100 (afhankelijk of het een simpele game is of een grote PC game). Dus er is maar plek voor 1 gameontwerper en voor 5 tot 100 programmeurs per game! Goede 3d designers is wel vraag naar, maar dan vraag ik me af of je op de huidige opleidingen in Nederland wel echt goed 3d design leert (retorische vraag). 3D is echt een specialistisch vak en jaren aan je portfolio bouwen. Meer iets voor de kunstacademies dan voor algemene brede hbo opleidingen zonder talent controle aan de poort. En vergeet niet dat het meeste animatie werk allemaal in Azië gedaan wordt (tenzij je ook voor een paar dollar per dag wilt werken…)

gamedesign studeren

In de laatste stuiptrekkingen van een opgeblazen economie waarin we nu leven is er nog veel werk voor iedereen die ‘iets’ wil in de gamebranche. Dat gaat binnen een paar jaar veranderen. Dan is er alleen nog plaats voor de allerbesten en de meest gemotiveerden. Mensen die echt iets kunnen. Het zou toch zuur zijn als je nu aan een gamedesign opleiding begint om er dan over 4 jaar achter te komen dat je alleen ergens html pagina’s kunt gaan editten als werk (als je geluk hebt).

De gameindustrie zit te springen om mensen, maar niet om mensen die brede algemene opleidingen gedaan hebben van laag niveau. Als je het echt wilt gaan maken in de gameindustrie kun je beter wiskunde gaan studeren, of echt programmeren, of natuurkunde of kunstmatige intelligentie en als je goed bent in grafisch design: maak een portfolio en ga naar een kunstacademie!

Als je denkt dat ik een ouwe zeur ben, kijk dan maar eens hier en hier. Dan zie je dezelfde mening. Ik heb je gewaarschuwd!

 

 

TOEVOEGING 21 oktober 2012:

Ik had nooit voorzien dat deze blog zoveel reacties zou oproepen en dat blijft doen (lees de reacties hieronder maar). Een veelvoorkomende vraag is: hoe staat het er nu voor met de gamedesign opleidingen? Er zijn inmiddels heel veel opleidingen gestart op MBO, HBO en Universitair niveau. Gelukkig bestaan de opleidingen nu een tijdje zodat de grootste kinderziekten er wel uit zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds mijn twijfels heb bij een aantal opleidingen en daar ben ik niet de enige in. Ik blijf bij mijn stelling dat je meer aan wiskunde of AI hebt als je gamedesigner wilt worden dan aan een algemene brede opleiding gamedesign. Wel moet ik eerlijk zijn dat ik niet alle opleidingen van binnen ken (wel een paar) en ik ook niet een uitgebreide ‘gamedesign opleiding test’ uitgevoerd heb. Een ander punt is dat het succes dat je zult hebben als gamedesigner ook veel van af hangt wat je er zelf van maakt (van de opleiding) maar dat geldt eigenlijk voor elke studie die je wilt volgen. Heb jij een dikke portfolio als je van je school afkomt? Heb jij daadwerkelijk een aantal games (of levels) gemaakt? Heb jij ook dingen bestudeerd die niet gedoceerd werden op school? Heb je een stage gedaan in het buitenland?  enzovoort. Maar misschien begint het met een bewuste keuze. Want als het leuk vindt om te gamen, dat wil nog niet zeggen dat je het leuk zult vinden om games te maken. En wat voor gamebouwer ben je: een gameartist, gametech (programmeur) of gamedesigner (bedenker van nieuwe spellen)? Misschien is het een tip om voordat je je inschrijft bij een van de gameopleidingen een oriënterende cursus gamedesigner te doen. Dan ken je het vak beter en ken je jezelf en je talenten ook beter wat zeker leidt tot een betere keuze (en meer kans op toelating mocht je een toelatingsexamen moeten doen zoals bij sommige gamescholen).

193 gedachten over “Ga vooral GEEN gamedesign studeren!”

  1. Hoi Thomas, Als je programmeur wilt worden is alles wat met wiskunde te maken heeft handig. Verder zijn alle technische vakken wel nuttig eigenlijk. Goed Engels kunnen is een grote pre!

    Succes met je plannen,

    Wouter

  2. Interessant artikel, had wel gewild dat ik dit eerder had gelezen. Ook ik raad het mensen aan om vooral geen game opleiding te doen (vooral niet aan de Hanze Groningen), want:

    – Leraren zijn ontzettend onproffesioneel
    – Je krijgt de meest onbekende language te leren (HAXE), waar je niks mee kan i.v.m. tutorials en als je al niet bekend bent met programeren is dat ontzettend frustrerend.
    – De vakken zijn niet relevant. Zelfs de leraren van de vakken zelf geven toe dat de lessen er totaal niet toe doen in de arbeidsmarkt.
    – Het mateloos documenteren van wat je gemaakt hebt.

    Game design is gewoon iets wat niet op het HBO niveau gegeven moet worden. Het maken van een game is een process die niet moet worden geblokkeerd door eindeloze documentatie, lessen die er niet toe doen, of leraren die niet één goed spel op hun portefolio hebben staan.

    Wat trouwens ook nog wel grappig was, is dat de school nog een stel guest lecturers had uitgenodigd. Hadden deze mensen succes; neee natuurlijk niet.

    Heb medelijden met de mensen die zich voor volgend jaar hebben aangemeld, heb gehoord van wel 200 man. Als één van hen dit zou lezen, succes ermee!

    Met vriendelijke groet,

    Ex-student van Game Design & Development / Communicatiesystemen Peter

  3. Is het mogenlijk om zelf je eigengame te ontwikkelen (3d game met unity 5.1.1) zonder enige ervaring, of cursus?

    Want het enige dat ik heb is veel motivatie en youtube video’s.
    ben namelelijk deze vankantie van 06:00 uur tot 00:00 uur
    bezonnen met het leren van de basis van 3d survival games.
    (via youtube video’s)

    en zo ja, is het dan mogenlijk om mijn game dat ik heb gemaakt
    online te zetten en te verkopen?

    Hopenlijk heeft iemand een antwoord klaar staan, en als het niet mogenlijk is om een game op je eentje te maken (3d survival game) op welke manier zou het dan wel kunnen?

  4. ik bedoel met ‘ben namelelijk deze vankantie van 06:00 uur tot 00:00 uur
    bezonnen met het leren van de basis van 3d survival games.’

    ook dat ik dat elkedag doe (06:00 tot 00:00) en in het weekend natuurlijk niet :p

  5. Hoi van Peer,

    Ik dacht ik reageer even. Het is zeker mogelijk om jezelf te leren games maken, aan het einde van de dag is de basis niet zo moeilijk , het is het ‘polishen’ waar je jaren over doet om het goed te leren. En over verkoop, er is een soort algemene regel onder beginnende game makers dat minstens de eerste 5 games die je maakt complete prut zullen zijn, simpelweg door te weinig ervaring.

    Ga vooral door met je game, het is zeker mogelijk om in je eentje games te maken, maar verwacht dan wel dat je een jaar of 2 bezig bent met alle skills te leren, zeker als je 3d survival wilt maken. Probeer anders een platformer oid als eerste game te maken, niet erg innovatief, maar erg goede oefening + veel online tutorials 🙂

  6. Goede morgen, interessante blog! Ik zit met een vraag. Mijn zoontje is 10 en is als een razende engels aan het leren, goed in wiskunde, doet een typecursus en is net begonnen met Java.
    Hij zou graag goed willen leren programmeren, maar hij is natuurlijk nog wel jong. Heeft u misschien een tip voor hem?

  7. Voor Mara, ik denk dat Construct 2 een prachtig programma is voor kinderen vanaf 10 jaar om te begrijpen om te programmeren. Je kan er de leukste 2D games mee maken, en het is niet moeilijk en overweldigend dan bijvoorbeeld Javascript.

    Dit artikel, samen met de artikelen die deze naar refereert zijn behoorlijk ‘over datum’ naar mijn mening.

    Ik studeer Game Design op MBO niveau aan het Friesland College in Leeuwarden. Hier studeerden wij het eerste jaar Game Artist en Game Developer. Het was een goede ervaring om ons, studenten, alles te laten proeven, zodat wij een goede keuze zouden maken het volgende jaar.

    Het tweede jaar specialiseert de student op een van de twee richtingen, Game Artist of Game Developer.

    Ik moet wel zeggen dat de opleiding Game Design een hele moeilijk opleiding naar mijn mening. Dit omdat het op zelfdiscipline aankomt. Je wordt heel vrij gelaten in de keuzes die je maakt, daardoor klinkt het een vrij gemakkelijke opleiding.

    Maar in de realiteit is de opleiding puur ervoor om de student de kans te geven om tijd te hebben om een portfolio te maken.
    De game industrie geeft geen moer om een diploma, maar om ervaring, een vlotte babbel en een fantastisch portfolio.

    Ik kan alleen mijn ervaring op het Friesland College hier delen, en weet helaas niet hoe de kwaliteit van andere opleidingen zijn in het rest van Nederland. Ik weet wel dat hier in Friesland de HBO versie van Game Design (door NHL) ook een hele goede kwalitatieve opleiding is.

  8. Hoi Joey,
    naar kwaliteit is altijd vraag. In 3-d animatie is sneller werk te vinden dan 2-d, ondat er minder mensen zijn die het onder de knie hebben.
    De concurrentie is heel groot uit oa India, waar gewerkt wordt voor weinig geld. Als je je kan onderscheiden dan lukt het ook in Nederland. Je moet goed kunnen tekenen. Een mooi portfolio hebben, dus veel oefenen, oefenen en nog meer oefenen.
    Animeren kost veel tijd en veel mensen weten dat niet. Over 1 minuut vrij simpele 2-d animatie doe je gerust een week. De meeste mensen worden niet rijk er van…
    Succes ermee!

  9. Hallo, ik ben ook geïnteresseerd in de opleiding game design op MBO niveau van het Friesland College. Ik twijfel nog of ik dat wel moet doen. Is er inmiddels al meer kans op werk na deze opleiding?

  10. Hallo,
    Als je naar het MBO gaat en een game opleiding wilt doen, kan ik je het GLU aanraden, het is een fijne school met veel docenten uit het werkveld. Ik doe de opleiding game dev. Maar ik leer ook dingen zoals 2D, en maya voor 3D.

  11. Vraagje :

    Ik zit nu zelf in het 4de jaar van het vmbo en ben wel geintresseerd in de opleiding Game Developer in Ede van het ROC. Ik heb zelf niet echt evaring ermee is dit verstandig? En is er werk in

    Gr

  12. Hoi allemaal .
    Ik weet niet of het via deze site kan .
    Maar ik ga het toch proberen .
    Mijn zoon is op zoek naar een bedrijf .
    Om daar 8 dagen snuffel stage te kunnen doen .
    29 maart tot 7 april 2016 .
    Hij is dan bijna 15 jaar .
    En zit op de sint Lucas in Eindhoven .
    Doet nu Sector creatief en wilt graag bedenken en uit werken van games leren .
    Weet iemand een bedrijf waar hij misschien daar een weekje stage kan lopen .
    Alvast bedankt grtjs Dineke

  13. Hoi allemaal, Ik ben 14 jaar en zit in 3 Havo. Ik sta nu dus voor de keuze voor mij Studie of hoe dat ook heet. Maar ik wil weten hoe het nou is op HKU in utrecht Game Development te studeren. Ik ga echter niet alleen want een van mijn vrienden wil ook wel. Wij zijn best wel van het gamen na schooltijd dus we zijn wel gedreven en enthousiast.

  14. Hey ik ben 15 jaar en zit in op 4 atheneum, alleen ik wil graag een opleiding gaan doen voor het maken van games, maar waar moet ik dan voor kijken en is het dan ook nodig om op atheneum te blijven? (de opleiding is meer als studie ofzo

  15. Patrick scheper,

    Is er ook misschien een mogelijkheid voor me waardoor ik boeken over Game Dev. Kan kopen?
    Ik ben nu 16 en bijna klaar met school, ik wil MBO Game Dev. Studeren en daarna door studeren op HBO niveau.

    Groeten,

    Henk.

  16. heey allemaal,

    ik ben benieuwd naar jullie meningen over het HKU. ik ben daar game art gaan studeren en tot nu toe vind ik het daar allemaal maar een zooitje. En de indruk die ik gekregen heb is dat game art meer een zelfstudie gaat worden en dat ik vooral programeren en design ga leren. Veel medestudenten twijfelen nu of het wel de juiste opleiding is voor art studenten (ookal is het een kunstacademie) en over het feit of de school wel een goede keuze was kwalitatief gezien. Mijn indruk is dat de docenten maare aanrommelen en soms wat kwaliteit te kort komen. En klachten over docenten worden niet serieus genomen. een medestudent wacht al twee maanden op feedback op een opdracht voor een herkansing en ze heeft meerdere keren gemailt.
    Maar ik zit nog in het eerste semester van het eerste jaar ze hebben een ‘nieuw’ beleid en ze zeggen dat de overheid zich ermee bemoeit. Dus ik wil weten of er mensen zijn met HKU ervaringen en meningen die mijn beeld over het HKU kunnen verhelderen.
    Alvast bedankt!

    Groetjes Maura

  17. Korte versie: GEEN GAMEDESIGN STUDEREN

    Lange versie:
    Beste mensen (en vooral de toekomstige studenten die op zoek zijn naar een gamestudie),

    Ik ben Joost Bijlsma, 3e jaars student Game Design and Development aan de Hanzehogeschool in Groningen.

    3 jaar geleden was ik op zoek naar een studie die bij mij past. Het leek mij wel wat om iets met games te gaan doen, en ik kon al redelijk wat programmeren. Tijdens het zoeken kwam ik deze post tegen, en die heb ik gelezen. Ondanks dat er hier duidelijk gewaarschuwd is, heb ik met mijn domme verstand voor de studie Game Design and Development gekozen. En raad eens: alles waar hiervoor is gewaarschuwd is werkelijkheid geworden.

    Het hele idee achter deze studie is het lokken van zoveel mogelijk studenten en die een diplomaatje geven. Dikke winst voor de Hanze. Helaas zijn ze alsnog zo zuinig dat er een lokalentekort is, een lerarentekort is, een lesurentekort is, eigenlijk is alles net niks.

    Ja je leert iets over game design and development. Van de tijd die je les krijgt gaat 90% over design en 10 % over development (programmeren en 3d). Het gros van mijn klasgenoten is programmeur, verder zijn er een paar 3d artists, maar we hebben eigenlijk geen mensen die echt design doen. En dat is goed want (zoals in deze post al is gezegd) de game industrie zit eigenlijk niet te wachten op designers. Mensen willen vooral programmeurs en 3d artists. En laat dat nu net zijn waar je (vrijwel) geen les in krijgt.

    Op dit moment ben ik op zoek naar een stageplek. Dit is natuurlijk een enorm probleem, want de hoeveelheid studenten is de laatste paar jaar belachelijk gegroeid. Maar die studenten zijn nog niet klaar met hun opleiding, en dus zijn er niet veel meer bedrijven bijgekomen. En de bedrijfjes die er zijn bestaan meestal uit 2 a 3 man. Deze mensen hebben natuurlijk geen behoefte aan een stagiaire.

    Goed ik brei een einde aan mijn geklaag, maar WEES GEWAARSCHUWD: ik doe deze studie niet meer voor mijn plezier. Het is een en al ergernissen en frustratie. De enige reden dat ik hier nog zit is omdat ik dat stomme papiertje wil zodat ik mijn vier jaar niet helemaal heb verspild. Ik kan niet wachten om klaar te zijn en mijn eigen games uit te gaan geven.

  18. Kijk of je nu Game-Design of iets anders volgt maakt geen moer uit, je moet gewoon opgemerkt worden en willen bijleren, dus blijven studeren. Als je de moeite niet neemt om op regelmatige tijden je eigen skills eens te (laten) beoordelen ben je het niet waard om geld aan te verspillen

  19. je moet gewoon opgemerkt worden en willen …

    Dat is mijn hele punt. Met wat je leert op de meeste gamedesign opleidingen val je niet echt op. Om op te vallen als gamedesigner kan je beter wiskunde, kunstmatige intelligentie of een technisch vak leren (electro, natuurkunde, etc). Maar dan moet je dat natuurlijk wel willen…;-)

  20. Om op te vallen en je skills bij te spijkeren heb je niks aan een game desing and development opleiding. Je krijgt 5 lessen in programmeren zodat je de basis hebt. Meer niet. Er wordt van je verwacht om aan “zelfstudie” te doen. En hier betaal je 2000 + euro collegegeld voor. Je krijgt geen colleges op het gebied dat voor jou nut heeft (als je geluk hebt krijg je in ieder geval colleges), en als je erom vraagt krijg je “het tekort aan leraren” en “zelfstudie” naar je toegeslingerd.

  21. Ok, geen opleiding gamedesign doen. Goed had ik toch al nooit interesse in. Maar hoe zit het met gamedevelopment opleidingen? Of is het beter om een generic software engineering opleiding te doen?

  22. Goeie vraag Gianni. Ik kan hem eerlijk gezegd niet beantwoorden want ik ken de (paar) opleidingen gamedevelopment inhoudelijk niet goed genoeg. Als je naar de universiteit kan zou ik daar sowieso op mikken (bv wiskunde, informatica, AI, techniek) en niet op een HBO gamedev opleiding. Ben een beetje bang dat je vooral gamedev tools leert programmeren (zoals unity, unreal engine, etc) en net niet een stapje hoger (AI algoritmes, C++,…). Maar misschien kunnen (oud-)studenten deze vraag beter beantwoorden?

  23. Beste lezers, ik ben componist voor verschillende soorten media, en wil me meer gaan toeleggen op de Gaming industrie.
    Met veel interesse maar ook best wel wat verbazing heb ik jullie artikelen gelezen. Kunnen jullie misschien wat verder helpen?
    Thanks!

  24. Henk,

    Ik denk dat jij even moet kijken op Google.. Er zijn genoeg boeken die jij kan kopen, op Ebay zijn vrij goedkope versies!
    YouTube werkt ook prima!

  25. Beste mensen,

    Ik studeer op dit moment Creative Media and Game Technologies voltijd aan de Hogeschool Rotterdam. Ik zit in het 2e jaar en hier kan ik wel wat vertellen over mijn ervaring zo te zien.

    De opleiding richt zich vooral op de programmeer kant van game design en webdesign.
    In het 1e jaar krijg je dan ook 8 weken (5 uur per week) C# waarop je een simpele 2D game maakt. Ook moet je voor een project een Serious (learning) game maken tijdens een project van 8 weken.
    In het 2e jaar krijg je nog meer C# aangeboden ook 5 uur per week voor 8 weken lang. Je gaat dan verder met het XNA/Monogame framework om games te maken (Stardew Valley is bijv hierin gemaakt).
    In het 3e jaar zal je dan stage lopen. Bij het kiezen van je minor kan je kiezen voor gamedesign waarop je een game gaat maken met een groep mensen in Unity3D of een game in C++. Ik heb aan de docenten gevraagd waarom we niet gelijk in Unity3D les krijgen en ze zeiden dat ze het belangrijk vinden om eerst de basis aan te leren van C# wat Unity3D niet stimuleert. Er wordt dus wel rekening mee gehouden dat studenten moeten leren om te programmeren vanaf de basis.

    Gamedesign is maar 30-40% van de opleiding want webdesign (HTML,CSS,PHP, .NET, JQUERY/JavaScript) is de andere 40% van de opleiding. De laatste procenten bestaat uit interface design en projecten die zich richten op The Internet of Things(arduino en de Raspberrypi). Vele docenten geven aan dat de studenten erg gewild zijn(vooral voor webdesign dan) en omdat je een basis krijg in webdesign en gamedesign kan je vele kanten op.

    Zelfstudie is wel een must, de docenten hebben wel vaak de kennis maar goed lesgeven gaat ze niet altijd goed af. Je krijg geen les in 3D tekenen dus ik heb mezelf Autodesk 3DSMAX aangeleerd. De opleiding geeft een redelijke basis waarmee je veel kanten op kan en je moet gewoon zelf ook actief nieuwe dingen oppakken. De lering in webdesign kan je ook toepassen in games want Javascript kan je ook gewoon gebruiken om games te maken. Als je dus erachter komt dat games maken niet je ding is kan je altijd nog websites gaan maken. Nog vragen 🙂 ? stuur maar een mail naar: daneytim90@gmail.com

  26. Hoi allemaal,

    ik ben 16 jaar en doe nu 3 HAVO. ik zit te denken om een studie game artist te gaan volgen op het HKU of op het NHTV heeft iemand daar misschien ervaring mee ?

  27. Ik wilde even wat suggesties doen om mensen te helpen beslissen. Als je denkt dat een dergelijke opleiding wat voor jou is dan zou je het beste even terug moeten denken waarom je dat denkt. Het is nml. niet zo dat als je je suf speelde met games je dit leuk gaat vinden laat staan er een baan mee vindt uiteindelijk. Deze opleiding lijkt mij alleen geschikt voor mensen die er al tijden min of meer hobbymatig mee bezig waren vaak heel jong al. Ik ben heel oud begonnen maar creativiteit was er al als klein kind. Dat is een basis, creativiteit. Daarnaast zou je je eigenlijk al moeten hebben verdiept in bepaalde software en engines etc etc…
    Er zijn zoveel mogelijkheden die gratis zijn die je nu al kunt doen incl. online tutorials die vaak heel goed zijn. Neem Blender, gratis en op bijna iedere pc laptop te installeren en giga veel tutorials online. Daz Studio, Bryce, Hexagon, Meshmixer, alle studenten versies van Autodesk, Quavimator voor animaties, Unreal Engine, ArtRage, Makehuman, jeetje er zijn er zo enorm veel en allemaal bijna gratis of low cost. Vergeet niet Maya kost als ik me goed herinner bijna 4000 euro. Dan zijn er 3D virtuele werelden waar je veel kunt leren, installeer een Opensim Grid en ga daar eens aan de slag of zoek een Grid van een school of universiteit of organisatie en ga daar eens kijken.

    Als je dit nu al niet doet dus hobbymatig en daar nooit interesse in hebt gehad dan moet je er nog eens goed over na denken. Het is nml. niet alleen dat scholen game designers maken en massaal op de arbeidsmarkt dumpen er zijn er al enorm veel in alle leeftijden hobbymatig mee bezig omdat het leuk is, omdat het kan en ook omdat het gratis kan op je laptop na. Je kunt er zelfs al zelfstandig geld mee verdienen maar die zijn er ook al enorm veel. Het moet dus van jongs af aan al je passie zijn wil je er succesvol mee worden. Dat het leuk is ongeacht of je wat met zo’n opleiding kan ben ik het helemaal mee eens ! Ik doe het ook hobbymatig maar verdien er ook wat mee al gaat het me daar dus niet om en ik ben 50 🙂

  28. ik be het niiet met je eens dat alle opleidingen behalve die van het HKU slecht zijn ik vindt de opleiding van universiteit bijvoorbeeld heel goed.

    gr. je moeder

  29. Hey Even een vraagje van iemand van 15 jaar die nu al sinds zijn 8e bezig is met developen, Ik begon met gamemaker ben toen naar unity gegaan en nu ben ik met c++ en directx mijn eigen engine aan het maken.
    Het probleem is alleen dat ik over een jaar een studie moet kiezen, ik heb een game development studie in de buurt gevonden alleen leert die je c# met unity.
    Is het denk je erg saai om die studie te doen aangezien ik al zo lang bezig met met andere talen?

  30. Hallo allemaal,
    Ik ben een leerling in 4 HAVO, N&G.
    Ik wil graag weten wat een Game Art and Design studie nou eigenlijk inhoud. Sinds ik 10 was ben ik al geinteresseert geweest in ontwerpen van mythische karakters, tekenen en vormgeven. Zelf geniet ik er ook van te gamen in goed ontworpen levels en werelden, in mijn vrije tijd spendeer ik daar dus veel tijd aan, waar een WoW thema aan zit. Voornamelijk spreekt Blizzard me aan en ik zou dolgraag een opleiding doen die bij hun Art & Animation of Desings afdeling.
    link 1: http://eu.blizzard.com/en-gb/company/careers/roles/art-animation.html
    link 2: http://eu.blizzard.com/en-gb/company/careers/roles/design.html
    Graag de meningen van experts tips en ook dingen waar ik rekening mee moet houden etc. alsvast bedankt

    Jeroen

  31. Ik weet niet of je het weet, maar in de gamedesign is er wel meer van toepassing dan dat je zegt.

    “Voor een game is de verhouding gameontwerpers staat tot gameprogrammeurs ongeveer 1 staat tot 5-100 (afhankelijk of het een simpele game is of een grote PC game). Dus er is maar plek voor 1 gameontwerper en voor 5 tot 100 programmeurs per game!”

    Dat is wat je zegt maar klopt helemaal niet, voor een game zijn inderdaad veel programmeurs nodig. MAAR er zijn veel vaker meer designers nodig, voor een kleine game zoals je dat zegt, en die ook van de grond word opgebouwd heb je al 5 designers nodig. Laat staan voor grotere projecten. Het geen dat ik me afvraag is of je uberhaubt weet waar je over praat, en maakt even niet uit of je dat wel of niet weet, maar heb je ook research gedaan.

    Er klopt gewoon bijna niks van wat je zegt, gamedesign is een een zeer breed iets en je kunt je specialiseren in dingen, daarom dat games (en dan vooral de grote) meer dan 20 namen hebben van designers.

    Dus voor de volgende keer dat je zoiets post, zoek eerst dingen op voordat je uberhaupt iets op internet zet.

    Duncan

  32. Beste Duncan,
    Wat wil je nu zeggen? Dat er soms games zijn waar er meer dan 1 gamedesigner aan gewerkt hebben (klopt) of dat er games zijn waarbij er -in verhouding- meer gamedesigners dan programmeurs en artists aan gewerkt hebben? Dat laatste klopt niet. Ik ben nog nooit een game tegengekomen waar meer designers voor nodig waren dan programmeurs of game-artists. Soms worden de termen gamedesigner en game-artist wel door elkaar gehaald.

  33. Je moet je voor een opleiding inderdaad goed laten informeren voordat je eraan begint. Ik ben zelf naar open dagen geweest en gevraagd wat het nou precies is wat je er leert.. Ik heb zelf ook een fout gemaakt door het kiezen van een verkeerde opleiding..

    Ik heb zelf uiteindelijk een cursus gevolgd via master it en ben mijn eigen bedrijfje gestart (http://bit.ly/2eCO2ty ). Ik bleef nog wel contact houden met een paar docenten, dat als ik vragen had, ik bij ze terecht kon. Uiteindelijk was ik al met al een half jaar bezig, in plaats van 4 jaar, en heb ik naar mijn idee een betere kwaliteit les gehad dan op het hbo.

  34. Voor alle mensen die een game opleiding progameren willen doen op mbo4 heb je geen goede opleiding die je een baan in de game industrie kan bregen. Echter het is wel een goed begin ik heb op het GLR gezeten bij de opleiding meida/gamedeveloper en je leert er goede basis voor als je wil door studeren. na hbo echter als je na mbo 4 al een baan wil is game development niet de juiste richting voor jou. Voor zover op HBO niveau is de enige echte goede school voor gamedevelopment NHTV. Het is trouwens niet zo dat als je een game development op mbo 4 heb gedaan perse me door moet gaan meer dan de driekwart van me klas ging op hbo een ander progameer opleiding volgen zoals software developer. Ik hoop dat mensen nu wat meer duidelijk heid hebben

    met vriendelijke groet,

    Tim

  35. Als je ergens goed in bent zijn er mogelijkheden genoeg. Het is overigens niet waar dat 1 staat tot 500. In moderne game engines heb je namelijk voor een hoop dingen geen programmeur nodig. Het hangt dus heel erg af van het soort spel en het soort bedrijf waar je voor werkt. Een groot deel van de ontwikkeling voor games voor engines als unreal engine of Cry engine vind plaats in Maya en 3dsmax. Bij EA games is dat overigens niet anders hoor. Die hebben een briljante engine (frostbite). Er is een reden waarom er zo snel zoveel nieuws ontwikkelt wordt. Er is tegenwoordig zoveel herbruikbaar en gestandaardiseerd dat je lang niet overal een programmeur meer voor nodig hebt. Natuurlijk zit er een kern van waarheid in je artikel. De markt heeft weinig behoefte aan heel veel mensen die er iets van weten. De kwaliteit van die opleidingen kan ik ook niet beoordelen. Tot slot, vergis je niet in de toekomstige toepassingen. Denk aan bijv. Virtual Reality. Wellicht animatie films in VR? Dat is dan precies jouw vakgebied. Dezelfde standaarden. Grofweg dezelfde tools. Dezelfde berekeningen en daarmee dezelfde parameters. Of wat dacht je van Mobile gaming. We staan op het punt van een complete verandering van wat de norm is in mobile gaming. Nu de toestellen krachtig genoeg zijn en verschillende engines productie gereed zijn is dit in volle gang. Ook 3D in de browser staat in de kinderschoenen. Denk eens aan alle zakelijke toepassingen van 3D op het web. Virtuele winkels. Gaming. 3D casino’s. Noem maar op. Dit zal wellicht pas met 5 tot 15 jaar opkomen. Maar reken maar dat het komt. Ook hier geldt dat 3D designers een belangrijk deel zijn van deze innovatie.

    Ik zou zeggen. Er is geen gemakkelijke weg naar succes als je iets kiest waar een hoop mensen van dromen. Maar de kansen zijn er wel degelijk. Heb je een droom? Wacht dan niet op een kans die in je schoot wordt geworpen. Maar creëer je eigen kansen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *