Ga vooral GEEN gamedesign studeren!

gamedesign cursus

Het nieuwe schooljaar is begonnen. En voor wie nog twijfelt over een opleiding en twijfelt over een gameopleiding. Denk goed na!

De afgelopen 3 jaar zijn de gameopleidingen in Nederland als paddestoelen uit de grond geschoten. Was eerst alleen de HKU er met een opleiding voor gamedesign, tegenwoordig kan je bij elke HBO en zelfs bij veel MBO’s gamedesign studeren. Op www.gamesmaken.startpagina.nl heb ik een lijstje van opleidingen gezet, maar als je even verder zoekt er zijn er nog meer. Dat er zoveel opleidingen opeens starten geeft wel te denken, alleen al het vinden van genoeg deskundige docenten is eigenlijk niet mogelijk in zo’n korte tijd. Maar goed, een hbo is tegenwoordig een bedrijf en als de markt (en de overheid) er om vraagt, dan draaien ze.

Wat leer je op zo’n gamedesign opleiding? Eigenlijk zijn er twee smaken opleidingen gamedesign en games programmeren. De meeste (meer dan 95%) van die opleidingen gaan over design.  Omdat je op de meeste opleidingen geen toelating hoeft te doen en omdat de HBO’s vooral veel studenten moeten afleveren (anders krijgen ze geen geld van de overheid) is het niveau laag. Kwaliteit telt niet, als je maar diploma’s print. Je leert studenten een beetje photoshop, een beetje 3d, een beetje flash en een beetje gameplay. Dit geldt overigens niet voor de HKU waar studenten toelating moeten doen en het niveau veel hoger ligt.

Dan moet je je afvragen of de markt wel zoveel algemeen opgeleide mensen die ‘iets’ met gamedesign doen wel nodig heeft. Voor een game is de verhouding gameontwerpers staat tot gameprogrammeurs ongeveer 1 staat tot 5-100 (afhankelijk of het een simpele game is of een grote PC game). Dus er is maar plek voor 1 gameontwerper en voor 5 tot 100 programmeurs per game! Goede 3d designers is wel vraag naar, maar dan vraag ik me af of je op de huidige opleidingen in Nederland wel echt goed 3d design leert (retorische vraag). 3D is echt een specialistisch vak en jaren aan je portfolio bouwen. Meer iets voor de kunstacademies dan voor algemene brede hbo opleidingen zonder talent controle aan de poort. En vergeet niet dat het meeste animatie werk allemaal in Azië gedaan wordt (tenzij je ook voor een paar dollar per dag wilt werken…)

gamedesign studeren

In de laatste stuiptrekkingen van een opgeblazen economie waarin we nu leven is er nog veel werk voor iedereen die ‘iets’ wil in de gamebranche. Dat gaat binnen een paar jaar veranderen. Dan is er alleen nog plaats voor de allerbesten en de meest gemotiveerden. Mensen die echt iets kunnen. Het zou toch zuur zijn als je nu aan een gamedesign opleiding begint om er dan over 4 jaar achter te komen dat je alleen ergens html pagina’s kunt gaan editten als werk (als je geluk hebt).

De gameindustrie zit te springen om mensen, maar niet om mensen die brede algemene opleidingen gedaan hebben van laag niveau. Als je het echt wilt gaan maken in de gameindustrie kun je beter wiskunde gaan studeren, of echt programmeren, of natuurkunde of kunstmatige intelligentie en als je goed bent in grafisch design: maak een portfolio en ga naar een kunstacademie!

Als je denkt dat ik een ouwe zeur ben, kijk dan maar eens hier en hier. Dan zie je dezelfde mening. Ik heb je gewaarschuwd!

 

 

TOEVOEGING 21 oktober 2012:

Ik had nooit voorzien dat deze blog zoveel reacties zou oproepen en dat blijft doen (lees de reacties hieronder maar). Een veelvoorkomende vraag is: hoe staat het er nu voor met de gamedesign opleidingen? Er zijn inmiddels heel veel opleidingen gestart op MBO, HBO en Universitair niveau. Gelukkig bestaan de opleidingen nu een tijdje zodat de grootste kinderziekten er wel uit zijn. Maar dat neemt niet weg dat ik nog steeds mijn twijfels heb bij een aantal opleidingen en daar ben ik niet de enige in. Ik blijf bij mijn stelling dat je meer aan wiskunde of AI hebt als je gamedesigner wilt worden dan aan een algemene brede opleiding gamedesign. Wel moet ik eerlijk zijn dat ik niet alle opleidingen van binnen ken (wel een paar) en ik ook niet een uitgebreide ‘gamedesign opleiding test’ uitgevoerd heb. Een ander punt is dat het succes dat je zult hebben als gamedesigner ook veel van af hangt wat je er zelf van maakt (van de opleiding) maar dat geldt eigenlijk voor elke studie die je wilt volgen. Heb jij een dikke portfolio als je van je school afkomt? Heb jij daadwerkelijk een aantal games (of levels) gemaakt? Heb jij ook dingen bestudeerd die niet gedoceerd werden op school? Heb je een stage gedaan in het buitenland?  enzovoort. Maar misschien begint het met een bewuste keuze. Want als het leuk vindt om te gamen, dat wil nog niet zeggen dat je het leuk zult vinden om games te maken. En wat voor gamebouwer ben je: een gameartist, gametech (programmeur) of gamedesigner (bedenker van nieuwe spellen)? Misschien is het een tip om voordat je je inschrijft bij een van de gameopleidingen een oriënterende cursus gamedesigner te doen. Dan ken je het vak beter en ken je jezelf en je talenten ook beter wat zeker leidt tot een betere keuze (en meer kans op toelating mocht je een toelatingsexamen moeten doen zoals bij sommige gamescholen).

196 gedachten over “Ga vooral GEEN gamedesign studeren!”

  1. intresseert mij wat. zolang t werk leuk is en goed betaald vind ik het prima 😛 k ga mooi game disign doen 😛 wat jij moet doen is gewoon je mond dicht houde en de mensen niet proberen overtehalen naar iets anders. iedereen moet doen wat die zelf wilt doen. flikker op met die dom praat. klopt toch niks van wat je zegt.

  2. “intresseert mij wat. zolang t werk leuk is en goed betaald vind ik het prima “

    Dat is nu het punt, er worden heel veel gamedesigners nu afgeleverd door de scholen die geen werk en zeker geen “goed betaald” werk vinden.

    “wat jij moet doen is gewoon je mond dicht houde en de mensen niet proberen overtehalen naar iets anders.”

    Ik wijs mensen er alleen op dat er gamedesign opleidingen zijn die imho een dubieus niveau hebben en dat als je echt gamedesigner wilt worden je misschien beter wiskunde of AI kunt studeren.

    “iedereen moet doen wat die zelf wilt doen.”

    Helemaal mee eens

    “flikker op met die dom praat. klopt toch niks van wat je zegt.”

    Ik zou zeggen, kijk naar de feiten: naar het aantal werkeloze ‘allround’ gamedesigners en naar het niveau van een hoop opleidingen plus het feit dat opleidingen geen eerlijk beeld geven van zichzelf omdat ze afhankelijk zijn van het aantal inschrijvingen en het aantal mensen die met diploma ‘doorgedraaid’ worden. En let een beetje op je taalgebruik anders moet ik je uit deze discussie blocken.

  3. ik vind het goed wat je doet, en over niveau gesproken..punt gemaakt.
    thnx voor je tips en uitleg, ik begin net met python, moeilijk, maar wellicht makkelijker dan chinees..
    ik concentreer me op de kleine game makers, de gasten die echt talent hebben en altijd zulke slechte verkopers zijn.. hahaha.
    maar goed, ik las zo de discussie’s en ik vind het goed dat je met name de jeugd wat probeert bij te brengen over het corrupte school/opleidings wezen.. en de paden laat zien welke wel te bewandelen, jou inziens en gebaseerd op aardig wat ervaring.

    thnx.

  4. Ik heb in Groningen gestudeerd, in 2008 afgestudeerd, dus voordat het écht populair was. “Een beetje Flash”, “een beetje 3D”, etc. klopt helemaal, volgens mij is dat nu anno 2012 wel erg verbeterd.

    Sommige klasgenoten hebben na het afstuderen geen baan kunnen vinden omdat ze alles een beetje konden, maar niks echt goed. Dit was echter HBO en dan vindt ik dat ook een beetje eigen verantwoordelijkheid en initiatief om je te specialiseren.

    Nu zijn volgens mij veel opleidingen verbeterd zodat specialiseren meer wordt aangemoedigd. Programmeren én vormgeving heel goed kunnen is nou eenmaal onmogelijk. Wel hoop ik dat studenten die keuze niet persé hoeven te maken nog voordat ze de opleiding beginnen. Of je programmeren of vormgeving leuker vindt kan je nog wel kiezen, maar als je net van de Havo af komt weet je niks over game design, usability, etc. Dus het eerste jaar “van alles een beetje” leren lijkt me wel goed.

  5. Ook ik heb de indruk dat een aantal opleidingen zijn zaakjes wat beter op orde aan het brengen is. Komt ook door alle HBO schandalen waardoor de politiek en de massa doorkreeg wat er bij een aantal HBO opleidingen speelde. Nu hebben meer opleidingen een bindend studieadvies (dus kan je van de opleiding ‘gegooid’ worden na een jaar) en soms ook een intake-advies. Het is ook allemaal wat duidelijker wat ‘gamedesign’ nu eigenlijk inhoudt. Dit leidt allemaal tot betere kwaliteit.

    Ik denk wel dat je wel op de havo (of vwo) al aardig weet of je talent hebt voor art (ik zelf met mijn 6jes en 7tjes voor tekenen echt niet) of meer voor de technische kant van gamedevelopment (goed in wiskunde). Als je trouwens een overview wilt krijgen van gamedesign en gamedevelopment dat zou ik een ieder uitnodigen om de gameskool cursus te doen. Kan nu erg voordelig tot 31 augustus (nog net voor het nieuwe school-/studiejaar).

    Het heeft niet zoveel zin om een technische variant te kiezen als je games wilt maken en je meer een ‘artist’ bent andersom ook niet (mijn eerste games waren in de jaren 80 ‘achtbit’ dus dan kwam je nog wel weg met wat blokkerige ‘tekeningen’). Wel is het zonde -imho- als je het technische (wiskundige) talent hebt en je gamedesigner wilt worden als je dan voor een algemene ‘gamedesign’ opleiding kiest en niet voor een gewone wiskunde (en informatica) of AI opleiding. De kern van games is wiskunde en als je daar goed in bent en als je dat ontwikkeld hebt, kan je veel toffere dingen ontwerpen en bedenken: de games van de toekomst

  6. Goeie dag iedereen,

    Wil even weten waarom het zo raar is met HBO opleiding op het gebied van gamen. Vandaag ben ik langs een toelating for het Game & develop richting. En werd afgewezen, reden erom is dat ik niet genoeg kennis beschik over games maken etc. In hun toelating mail stond dat ze niet specifiek naar je opdracht kijk meer naar de persoon zelf, maar toch speelt het een grote rol. Ik kwam aan, kreeg een plek aangewezen en vervolgens mocht ik over 2 uur terug komen. Kom ik terug krijg ik een lijst van afwijzing. met het afscheid word van “sorry je beschikt niet wat we zoeken, we hebben leerlingen nodig die kennis beschikt over games” Hoe verwachten zij dat jongeren die bv van Havo etc gelijk iets over game design weten… ik begrijp het niet… weet iemand een antwoord ? :3 en een school xD ik zoek namelijk nog ^^

    thanks !

  7. hallo wouter,
    ik ben 14 jaar en ben heel erg geinteresseerd in het maken van games etc. ik heb al een beetje een basis. ik kan een beetje met photoshop , Cinema 4d , sony vegas en waar ik op oefen Games te maken is Unity 3D.
    ik hoor nu vele dingen over hoe vreselijk slecht alle opleidingen zijn. En baal daar flink van , is er dan echt niet in NEDERLAND een goede opleiding die bijvoorbeeld les geeft met Unity , Maya , 3ds max , Blender enzovoort ?

    Mvg. Bob

  8. Hallo wouter hopelijk ga ik een antwoord krijgen 🙂 ik moet namelijk over een jaar gaan kiezen voor vervolgopleiding. En wil graag naar de media waar ik 2 richtingen leuk vindt de “game artist” en interactief/grafisch ontwerper/vormgever en lees dus dat “media” opleidingen zo slecht zijn. Dan begin ik te twijfelen aan een universiteit in een ander land. Maarja dat is wel een Major step. Dus Mensen help mij alstublieft. Ik wil beter leren werken met bijv. Unity , blender , maya , 3dsmax , gimp , photoshop , cinema 4d van alles after effects , sony vegas het maakt me niet uit. Ik wil dat en ik hoop dat het mogelijk is in NL. Mvg. Bob. Bedankt voor de kans op een antwoord Wouter 🙂

  9. Ha Bob,

    Ik vraag me af of het beter is in het buitenland (maar je hebt wel meer keus natuurlijk) en ik denk niet dat je gameart op universitair niveau kunt doen (dat weet ik eigenlijk wel zeker). Maar ik ben ook benieuwd naar de bevindingen van de studenten die nu ergens gameart /gamedesign studeren.

  10. Hee Wouter,

    Goed om te lezen dat je toekomstige preventief op de feiten kan drukken met je blog hier.
    Maar naast de grimme toekomst, voorzie je hetzelfde voor mobile games?

  11. pfoe, als er iets moeilijk is, dan is het wel ‘marktontwikkelingen’ voorspellen. Ooit was Atari alleenheerser in de gamemarkt, toen commodore 64. Later werden de Japanners groot (Sega en Nintendo). Atari en Sega zijn marginaal geworden. Toen was PC gaming je van het. Toen kwam Sony opeens op en leek Nintendo op sterven na dood. Later kwam Flash met webgames en waren er even heel veel banen voor flashers. Toen probeerde men java games op mobiele telefoons, maar dat werd niet erg groot (wel even veel werk voor javaprogrammeurs). Toen de Nintendo Wi die Sony ‘versloeg’. En niemand zag aankomen dat Apple het grootste mobile game platform zou worden door de Ipod/Iphone/Ipad, dus als je nu games kunt maken voor iOs ben je ‘gewild’…en verder, tja…dus wat zal de toekomst brengen? Veel verandering in ieder geval.

    Wat trouwens niet wil zeggen dat er een paar oud studenten van de HKU en TUE (Industrial Design) die succes hebben met hun eigen gamestudio’s met games voor de ipad: Vlambeer, Game Oven, Studio Sophisti (en zo zijn er nog wel een paar veelbelovend bezig).

  12. Volgens mij heb je gelijk. Als je nu de kennis in huis hebt ben je interessant. Hopelijk kan ik zelf nog even in deze groei stappen. Het is nu groter dan ever en zal allemaal wel groter worden.

    Het is dat ik zelf geen programmeur ben maar eerder een gamedesigner. Je hebt een punt dat je zegt dat de verhoudingen ervan scheef zijn. Maar met mobile’s is denk de kunst van een gamedesigner groter.

    Bedankt voor de namen btw! Ik zoek nog een afstudeerproject van mijn opleiding (CMD) niet geheel game gerelateerd. Maar wel kennis van interactie en user interface design en usability. Met een voorliefde voor games moet ik wel ergens terrecht kunnen 🙂

    Bedankt voor je reply!

  13. Beste Wouter,

    Jammergenoeg heb ik nu 1 jaar van mijn leven ‘verkloot’ (naar mijn mening). Ik heb dit jaar de opleiding ‘zelfstandig werkend Kok (ZKO) en ik zie er vanaf omdat ik me er totaal niet lekker bij voel en dit niet de rest van mijn leven zou willen doen. Wel als hobby.

    Maar even over mij. Ik ben nu 17 jaar en heb een VMBO-t Diploma. Al vanaf mijn acthste (toen ik voor het eerst een computer zag) was ik erg geinteresseerd in games en vooral naar hoe een spel in elkaar zit.
    Ik ben erg gedisciplineerd en redelijk creatief.

    Maar ik zit in de knoop. Ik weet niet waar ik heen moet.

    Wat adviseer jij me Wouter?
    HELP!

    mvg,

    Thomas

  14. haha, 1 jaar is niet zo erg hoor. Vroeger moesten alle jongens zo’n 14 maanden in militaire dienst….;-)

    Je moet even kijken naar gameopleidingen op MBO niveau. Er zijn diverse scholen. Bv het mediacollege in Amsterdam of de grafische school in Rotterdam of de eindhovense school. De kwaliteit van die opleidingen is wel iets waar je op moet letten (maar dat is precies de strekking van deze blogpost). Ik zou daar eens kijken en kijken naar de toelatingseisen. Verder kan je misschien via havo met wiskunde ook de meer technische kant op. Via MBO is er ook wel een technische richting mogelijk via MBO’s (bv electrotechniek oid), maar dat weet ik niet precies.

    Als je nog niet zo goed weet wat je precies kunt en wilt met gaming zou ik je een cursus voor gamedesigner aanraden (maar dat is logisch want ik heb er zelf aan meegewerkt).

    Succes!

    Wouter

  15. hey

    wat nou als je vmbo kader doet kun je dan ook nog zo een opleiding volgen? ik zit in 2e klas en zak misschien van vmbo t naar kader.

  16. Hey Wouter, kan je ook iets zeggen over de richting Game Design & Development binnen de opleiding Communicatiesystemen op de Hanzehogeschool in Groningen?

  17. Beste Wouter,

    Ik ben 15 jaar en ga na de zomervakantie naar 5 Gymnasium, hoogste tijd dus om over mijn studiekeuze na te gaan denken. Ik ben altijd erg geïnteresseerd geweest in het ontwerpen van games. Vroeger was ik helemaal gek van Pokemon. Ik heb zelf talloze Pokemons bedacht en ontworpen. Ook schreef ik vaak verhaallijnen voor zelfbedachte Pokemon games. Nu speel ik erg veel Spore. Vooral het creëren van fictieve werelden vind ik daaraan erg leuk. Ik heb ook veel geëxperimenteerd met Blender en heb de basisprincipes van het modeleren redelijk in de vingers.

    Mijn favoriete games zijn spellen die, naast interessante gameplay, een pakkend interactief verhaal kunnen vertellen. Voorbeelden daarvan zijn ‘Bioshock’ en ‘The Last of Us’ Ik zou later voor mijn werk graag het verhaal en de ‘gameplay mechanics’ van games bedenken. Ik heb altijd begrepen dat dat precies is wat een gamedesigner doet. Jij hamert er echter op dat een gamedesigner ook moet kunnen programmeren, omdat hij rekening moet houden met de technische mogelijkheden van een game. Ik ben erg slecht in wiskunde omdat ik dyscalculie heb. Dyscalculie is een soort dyslexie, maar dan met rekenen en cijfers. Wel heb ik al vier jaar wiskunde op gymnasiumniveau gevolgd. In de vierde klas had ik Wiskunde A, maar in de vijfde ga ik Wiskunde C doen. Jij raadt veel mensen hier aan om een studie Wiskunde of Informatica te gaan volgen, en eerst als programmeur aan de slag te gaan. Dat is voor mij helaas geen optie.

    Ik dacht dat als je gamedesigner wilt worden, je in Nederland het beste aan de HKU kan gaan studeren. Uit jouw artikel en de reacties maak ik op dat ook de HKU niet de meest ideale opleiding is om gamedesigner te worden. Verder raad je VWO’ers aan een universitaire studie te gaan volgen. Welke andere (universitaire) studie zou je mij aanraden op weg naar een carriere als gamedesigner? Verder zou ik graag nog wat tips krijgen over wat ik nu al kan doen als voorbereiding. Ik overweeg om de cursus van Gameskool te gaan volgen.

    Alvast bedankt!

  18. Beste Jesse,

    Ik denk dat de HKU wel een goede gamedesign opleiding is. Vooral goed zijn ze in het bedenken van originele ideeën/concepten en sommige oud-studenten hebben veel succes. Maar, als ik een ‘ideale’ gamedesign opleiding zou mogen bedenken zou ik zeggen: AI, wiskunde, (sociale) psychologie als kernvakken.

    Op universitair niveau zou ik eens kijken bij gametechnologie in Utrecht, bij AI opleidingen en wiskunde opleidingen maar omdat je aangeeft dat je dyscalculie hebt zal je niet de technische kant (AI, Wiskunde, ed) op kunnen, daarvoor moet je echt een Beta pakket hebben. Dan is de HKU misschien wel perfect voor je.

    Ter voorbereiding: ga bij opleidingen kijken op de open dagen, ga al dingen (games/levels/gameart) maken (kan je inderdaad leren bij Gameskool maar kan je ook zelf oppakken als je de discipline hebt, bv door wat boeken door te werken). Zo leer je het snelst wat het inhoudt en waar jouw kracht ligt (gameart, leveldesign, sound, organiseren, concept of toch een beetje techniek). Wees niet bang om een beetje te leren scripten in een programmeertaal 🙂

  19. Beste Janus,

    Geen idee. Ik heb niet alle opleidingen bekeken en voel me daar ook geheel niet de autoriteit voor ;-). Maar als je mijn verhaal leest en het programma van een gamedesign opleiding ernaast legt, kan je snel bedenken wat mijn eventuele kritiek zou kunnen zijn. Het is helaas zo dat “gamedesign” als opleiding een groot risico loopt een pretstudie te zijn.

  20. Aangezien ik op het NHTV in Breda zit en toevallig deze oude post tegen kwam (overigens ook voor de gene die gewoonweg nog geïnteresseerd zijn);

    -Het is een HBO opleiding
    -Vrij zware toelatingseisen
    -Opleiding is volledig in het Engels (Positief aangezien er veel op internationaal niveau gebeurt).
    -Briljante leraren, allemaal mensen met veel ervaring die in de industrie hebben gewerkt. (ex producer EA, character artist van Unreal, designer van Rare – donkey kong country, ubisoft etc.).
    -Wekelijks een ‘game lab’ dag. Simulatie van industrie omgeving waar je in een team van studenten je eigen game maakt binnen een bepaald aantal weken.
    -Krijgt voldoende lezingen en van hoog niveau, vragen stellen kan altijd aan de docenten, ze reageren vaak ook in de weekenden of vakanties etc.
    -Hoge studie druk, verwacht veel zelfstandige studie naast de lezingen. In het eerste jaar vallen veel studenten af die het niet serieus genoeg nemen.

    Het is een indrukwekkende opleiding te noemen waar vaak in de game lab een game wordt afgeleverd die genomineerd wordt voor IGF en dutch game awards etc. Sommige van de NHTV studenten games nemen het zelfs op tegen professionele studios.

    sources:
    http://control-online.nl/gamesindustrie/2013/01/22/nieuws-%E2%80%A2-twee-igf-student-nominaties-voor-nthv-breda-honorable-mention-voor-hku/
    http://www.igf.com/02finalists.html
    http://made.nhtv.nl/dutch-game-awards/
    http://www.nhtv.nl/wohbo-bachelors/games/international-game-architecture-and-design/introduction.html

  21. Hallo.. ik wil dus graag gamedesigner worden maar ik doe Mavo.. is het nog wel mogelijk om game designer te worden? dus kan ik nog wel via MBO een HBO opleiding hiervoor doen?

    Alvast bedankt.

  22. Wat je zegt over de kern van games is wiskunde ben ik gedeeltelijk met je eens. Qua programmeren zijn er eigenlijk twee soorten banen. Je hebt de game orientated programmers die echt functies programmeren voor de games. Zoals als dit object, bijv. een kogel, iets raakt dan moet er iets gebeuren. Daarnaast heb je ook de gametechnologie. Denk aan 3D engines en gametools. Deze laatste variant is véél wiskundiger. Gametools is software wat de gamedesigners gebruiken om een game te maken. In the making off oblivion zie je zo’n stukje software waar een vrouw een paard animeert. Op zich heeft die laatste vorm van programmeren dus eigenlijk niets met games te maken.
    Wat betreft het niveau. In Nederland kijkt men wel heel snel naar wat voor graad je hebt en helaas ook in de kunst. Want dat is toch de sector waar het in valt. En als designer kan je naar mijn mening veel beter een goed portfolio hebben. Sommige bedrijven zien dat ook wel in dus het hangt er zeer van af waar je wilt solliciteren. Maak je trouwens ook niet blij met het aantal bedrijven wat Nederland wel niet kent. Toen ik ergens anders postte over het karige aantal banen kreeg ik dus te horen dat er vele dozijnen bedrijven zijn. Dat klopt inderdaad maar ten eerste zijn de meesten erg klein (1 tot 5 man) en ten tweede zijn er dus zoveel bedrijven juist omdat die mensen geen baan kunnen vinden. Dus gaan ze met oud studiegenoten een project doen om toch bezig te blijven, een port folio op te bouwen en toch (hopelijk) wat geld weten binnen te halen. Maar verwacht niet dat je veel geld gaat verdienen, zeker niet als designer. Als je financiele zekerheid wilt hebben heb je eigenlijk maar een mogelijkheid en dat is verhuizen naar amerika, canada of Japan. Japan kan je trouwens wel vergeten omdat je daar zeer moeilijk aan een werkvisum kan komen, de taal erg moeilijk is om te leren en omdat lang niet elke japanner gaijins (buitenlanders) zal aannemen. Zuid-Korea is in opkomst maar daar wil je niet wonen en werken als Nederlander. Tuurlijk kan je een indiegame developer worden maar dat is voor de meeste op een houdje bijten. Tenzij je geluk heb want alleen een goede game maken is niet genoeg. Kijk maar naar Flappy Bird. Dat is gewoon een crapgame maar die gast is er wel erg rijk van geworden. Er is ONTZETTEND veel concurrentie en dat word door het overschot aan afgestudeerden wereldwijd alleen nog maar meer. Flappy Bird komt bijv. uit Vietnam. Daar hebben ze dus blijkbaar ook mensen die games maken. De meeste banen zullen gaan zitten in het ontwikkelen van nieuwe technologie (het hele wiskundige programmeren).
    Qua Nederlandse bedrijven waren er 3 van degelijk formaat. Guerilla Games (Killzone), Triumph Studio’s (Age of Wonders, Overlord) en Two Tribes (Toki Tori). De laatste heeft echter nog niet zo heel lang geleden het loodje gelegd maar maak nu een doorstart. Iedereen was ontslagen en alleen de twee oprichters werken nu nog voor het bedrijf. De reden waarom zoveel gamestudio’s failliet gaan is omdat games maken erg duur is en er hoeft vaak maar 1 game te mislukken of niet zo goed te verkopen (als verwacht) en dan ben je de sigaar. Crowdfunding zoals kickstarter bied gelukkig veel mogelijkheden maar is ook niet ideaal en door de groeiende concurrentie zal het alleen maar moeilijker worden om investeerders te vinden. In welke vorm dan ook. Het lijkt dan dus ook een beetje een uitzichtloze situatie om in een rijk land als Nederland indiegames te gaan ontwikkelen. Realiseer je dat je je games op globale schaal aan biedt (bijv. steam, psn network, xb marketplace, wiiware) en het daardoor financieel gezien beter is om indiegames te maken in een arm land zoals vietnam. De huur is namelijk duurder in Nederland maar de omzet die je uit het spel haalt zal precies hetzelfde zijn.
    Of je nog steeds gamedesign en/of development wilt studeren moet je helemaal zelf weten. Maar weet wel dat er geen enkele zekerheid is in de game industrie. De beste kans op een interessante baan vind je in de eerder genoemde landen. Bedenk trouwens ook wel voordat je zo’n opleiding gaat doen wat voor soort games je wil gaan maken. Dat helpt je al heel wat inzicht over je eigen vizie te verzamelen.

  23. Ik heb mijn diploma design gehaald op het GLR. Toch noem ik mijzelf eerder een game artist. En ben dagelijks bezig met 3ds max. Dus je zou zo kunnen zeggen dat ik het programma ken. Stel je wilt een opleiding game design starten ( geen development ) en je wilt alvast een voorsprong Of je twijfelt en je wilt wat meer info. Dan is het mogenlijk bij mij een paar lessen te volgen. Dit is mijn e-mail : evertbrekelmansAThotmailPUNTcom . Mail mij

  24. Hey wouter ik las net het bericht van farid (mischien spel ik t verkeert.) En wat je als reactie gaf.. check even eb3d.carbonmade.com ik zoek werk!
    Mijn mail adress staat ook op de site
    M.V.G. evert brekelmans

  25. Hallo,
    Ik heb net in grote lijnen dit artikel gelezen en ik begin een beetje aan mezelf te twijfelen.
    Ik wil heel graag iets doen in de richting van gamedesign en/of programmeren en niet alleen omdat ik al sinds mn vierde aan de Playstation vast geplakt zat.. Ik zit in 4 Havo en volg o.a de vakken Handvaardigheid en Informatica.
    Handvaardigheid en tekenen is eigenlijk altijd al een talent/hobby van mij geweest. Ook zegt mijn handvaardigheid docente(Die vroeger eindexamen docent tekenen was) dat mijn werken erg goed zijn vergeleken met ‘normale’ mensen.
    Informatica is bij mij ook totaal geen probleem, stond er vorig jaar nog een 9 voor, maar dat was vooral websites bouwen met html, gifs maken en en het leren gebruiken van MS logo. Niet veel bijzonders dus. Nu is dat dit jaar al erg veranderd, aangezien we nu beginnen met het gebruiken van Game Maker en we ook veel meer theorie hebben (modules over software, hardware en javascript ect) Ook dit lukt mij tot nu toe erg gemakkelijk, maar het is pas het begin van het jaar dus we zullen zien..
    Ook wil ik in mn vrije tijd beginnen met het leren van Python en/of Javascript, hoe dat afloopt weet ik nog niet.. Meestal raak ik veel te snel afgeleid hehe..

    Nu is mijn vraag, als ik gamedesigner wil worden, is het dan beter om op een kunstacademie terecht te komen en daar een opleiding te volgen of kan ik beter gaan voor een opleiding Informatica zoals ze geven op de HAN?
    En, is de kans groter/kleiner om een baan te krijgen als gamedesigner als een meisje? Ik ben het enige meisje uit Havo 4 met Informatica op mijn school, en ik vraag me af of dit voordelig of nadelig is (Of geen van beide) ook omdat ik de indruk heb dat dit beroep als meisje toch wat minder populair is. En dat (denk ik) de vraag naar vrouwelijke gamedesigners kan beïnvloeden.
    Alvast bedankt voor het beantwoorden!

  26. Hoi SS. Je bent in ieder geval erg gemotiveerd dat is goed! Over je kansen op werk: als (game)programmeur heb je veeeeeel meer kans op werk dan als gamedesigner (van een kunstacademie of andere opleiding). Iets anders is waar voel je je het meeste thuis? De sfeer op een kunstacademie (bv HKU gamedesign) is heel anders dan op een HBO informatica. Op de HKU zal je meer meisjes tegenkomen (ik denk wel 40%) dan op een HBO informatica opleiding. Je zou ook kunnen kiezen voor bv gamedevelopmentop de HKU. Dat is een meer technische richting daar waar je wel leert programmeren ed (http://www.hku.nl/Opleidingen/GamesEnInteractie/GameDevelopment.htm) en dus meer kans hebt op werk dan de meer kunstzinnige richting gamedesign op de HKU. Maar een andere vraag is als je informatica wilt studeren: heb je ook wiskunde in je pakket en ben je daar goed in?

  27. Hmm.. Je maakt hier wel een punt. Gamedesign en gameartist lijken mij gewoon de leukste delen van het ontwikkelen van een game, aangezien ik mezelf toch best wel creatief vind op dat gebied.
    Ik weet dat de kansen als programmeur toch wat beter zijn omdat mensen snel denken dat het te moeilijk is,en dan afgeschrikt worden.
    Ik heb eigenlijk nog nooit van de opleiding game development gehoord (O.a omdat ik de oudste thuis ben en mn ouders weinig weten over vervolgopleidingen en omdat mn school tot nu toe bar weinig informatie geeft wat er allemaal mogelijk is in de game industrie) ik heb er het een en ander over opgezocht en die opleiding lijkt me ook best wel interessant, ook omdat het mij de indruk gaf dat er best veel variatie zit in wat je doet.
    “je krijgt theorie en trainingslessen die je vooruithelpen in o.a. creatief denken, modelleren, animeren, tekenen, programmeren, presenteren, projectmanagement en vormgeven.”
    Ik ben best goed in Wiskunde, meestal maak ik niet tot nauwelijks mn huiswerk en weet ik toch altijd een cijfer van 7 of hoger te halen. Ik doe nu Wiskunde B en dat gaat tot nu toe ook best goed. Toen ik vorig jaar mn profielkeuze moest maken twijfelde ik zelfs of ik Handvaardigheid&WiskundeD, Informatica&WiskundeD of Handvaardigheid&Informatica ging doen, aangezien alle 3 de vakken me aanspraken.
    Ik ga denk ik wat meer research doen naar de opties met een opleiding game development en dat vergelijken met game art en/of design. Misschien is game development toch meer iets voor mij.

  28. Hallo allemaal,

    Ik wilde hier graag op reageren, aangezien ik net ben afgestudeerd bij de HKU en deze discussie me dus goed bekend is 😉

    Ik ben het met je eens Wouter dat Game Design studeren vaak niet de slimste keuze is. Dit komt voornamelijk omdat heel veel studenten games leuk vinden en daarom denken dat games maken ook leuk is. Dit is echter vaak niet het geval. Games maken is hard werk, slecht betaald en uiterst stressvol. Bovendien is een Game Designer niet wat men denkt wat het is. Als Game Designer ben je niet de man met de gouden ideeën. Iedereen heeft namelijk ideeën. Een Game Designer is eerder een onderzoeker: iemand die met behulp van playtests (tests waarbij je de doelgroep het spel laat spelen, om te kijken wat er veranderd moet worden aan het spel) en markt onderzoek bekijkt welk spel het best zal verkopen. Als je dus hoopt dat je als Game Designer de game gaat maken die jij zelf “vet” vindt, dan wordt je in het merendeel van de gevallen behoorlijk teleur gesteld. En inderdaad, zoals je zegt: er is tevens bijzonder weinig vraag naar een pure Game Designer, juist omdat dit vaak ook onderdelen zijn die andere leden van de groep ook kunnen doen.

    Dat wilt niet zeggen dat je geen game opleiding moet volgen. Maar als je dat doet, moet je jezelf de volgende vragen stellen:
    1. Heb ik in mijn leven al games gemaakt? (Dit hoeft niet perse digitaal te zijn. Bordspellen zijn ook relevant).
    2. Vond ik dat leuk om te doen?
    3. Ga ik in mijn verdere leven meer games maken als hobby, zelfs als dat niet mijn werk is?

    Als je alle vragen ja zegt, dan en alleen dan moet je proberen om een baan in de game industrie te proberen te bemachtigen. Anders is het het gewoon niet waard. De Game Industrie is arm en er is minder werk in te vinden dan je zou denken. Bovendien is het merendeel van de bedrijven in Nederland gericht op indie/serious gaming, dus als je hier (in Nederland) hoopt te werken aan de nieuwe tripple A titel, dan kan je het vergeten.

    Maar wat nou als je op alles ja hebt gezegd? Dan zijn er in mijn ogen maar twee scholen die echt geschikt zijn in Nederland. De NHTV in Breda, en de HKU in Hilversum. Techniek leer je voornamelijk in de NHTV, design en denken in de HKU. Persoonlijk ben ik een voorstander van de HKU, maar ja, ik kom daar dan ook vandaan 😉 De HKU heeft een strenge voorselectie, die echter geheel eerlijk is (dus echt alleen de beste komen erdoorheen). Als voormalig jurylid (degene die bepaalt wie wel en niet wordt toegelaten op de HKU), kan ik je zeggen dat ze op de volgende dingen letten: heb je games hiervoor gemaakt als hobby, vond je dat leuk en heb je talent? Wordt je niet toegelaten, maar je wilt alsnog op de HKU? Dan kan je met de volgende toelatingsronde mee doen, en in de tussentijd je eigen vaardigheden omhoog schroeven door zelfstudie. Zelfstudie is sowieso belangrijk op de HKU. Je hoort van andere scholen dat ze je begeleiden en meenemen aan je handje. Bij de HKU is het meer dat ze je van een klif afduwen, totdat je sterk genoeg bent om die klif weer op te klimmen. De eerste jaren zijn horrorjaren, waarbij je gemiddeld 14 uur per dag werkt (ja dat is inclusief weekends). Als je echter ondanks dat alles nog steeds games wilt maken, dan moet je het vooral doen. Want voor zulke mensen is er wel plaats in de game industrie 🙂

  29. Ik vraag me dan toch wel af wat er dan met al die mensen gebeurt die op de HKU zitten die zijn afgestudeerd.
    Er zijn nu nog slechts 2 grote gamebedrijven (studio’s zoals zylom die crapgames maken uitgeloten). Dit zijn Triumpf Studio’s en Guerilla Games. Zo nu en dan staan er vacatures op hun website. Het laat wel zien dat mensen van over de hele wereld welkom zijn om er te komen werken.
    Aankomende zaterdag (29-11-2014) is er trouwens een open dag op de HKU voor alle game opleidingen.

  30. Hey, Wouter.
    ik zou graag willen weten of de cibap in zwolle een goede school voor mij is, en daarna dan kan doorstromen voor de game industrie.
    Word je dan op die school ook goed opgeleid in het animeren en tekenen van characters of de game wereld.

  31. Hoi,
    mijn zoon is onlangs afgestudeerd aan de HKU als gamedesigner. Hij heeft keihard gewerkt en naar mijn idee is hij een getalenteerde en kundige gamedesigner. Nu zit hij thuis en werkt aan een eigen game, maar eigenlijk wil hij natuurlijk ergens werken. Hoe moet hij dat aanpakken. Stomweg mailtjes sturen en dan een of twee keer tot de tweede ronde doordringen, daar schiet je volgens mij niets mee op. Kan hij nog iets extra´s studeren zodat hij een meerwaarde heeft voor de grote bedrijven in het buitenland? En wat voor ander werk kun je doen met je kennis als gamedesigner? Waar zou hij nog meer op kunnen solliciteren?
    Ik hoor het graag. En alle anderen die als gamedesigner zijn afgestudeerd. Ik wens jullie veel succes.

  32. hallo ik wil graag het geluid voor games maken is daar ook een specifieke opleiding voor. En kan je daar iets mee bereiken.

  33. Beste Wouter,

    Ik ben 17 jaar en ik zit op 5 Havo.
    Ik ben goed in tekenen(8 voor kunstbeeldend) en gemiddeld met wiskunde(b)(een 6). Ik wil graag iets in de game industrie doen bijvoorbeeld als een game artist of iets dergelijks. Het probleem is, ik heb niet echt veel kennis over dat soort dingen en de mensen in mijn buurt ook niet. Dus mijn vraag is wat raad je me aan om te doen?

  34. Hoi MY,

    Ik zou gameskool doen om de basis te leren van gamedesign en gamedevelopment. Of vraag informatie aan bij enkele van de cursussen op Springest. Bijvoorbeeld een cursus Photoshop, of een cursus 3D of een cursus programmeren. Verder, ga naar open dagen van de HKU, NHTV en eventueel andere gameopleidingen (met wat ik hierboven schreef in het achterhoofd). En als je meer kans wilt maken op werk, ga dan kijken bij HBO informatica opleidingen (deze hebben tegenwoordig vaak ook een gamedesign minor als bijvak).

    Succes!

    Wouter

  35. Hallo Wouter,ik heb een aantal vragen.

    Op dit moment doe ik een opleiding MBO dokterassistent bij Zadkine in Rotterdam,maar aangezien ik zie dat het niet zo goed gaat met mijn cijfers,heb ik gekeken naar een aantal opleidingen in de ICT en zag uiteindelijk dat game-designer ook een optie is.
    Ik heb in mijn jaren best wel wat spellen gespeeld (ook al is dat ABSOLUUT geen goede reden om in deze industrie te werken,vermeld ik het toch maar) dus ik heb gezien welke bedrijven de dingen goed en fout hebben aangepakt. Ik heb zelf nog geen spellen gemaakt,maar ik ben wel van plan om er iets mee te doen,om te kijken of het iets is voor mij (Een vriend adviseerde mij om GameMaker Studio uit te proberen via Steam,dus ik zal dat zeker een keer uitproberen) en ik hoop dat dat echt iets voor mij is,aangezien ik heel erg graag eigen spellen wil maken (ook al zijn ze klein) en ze aan de wereld wil presenteren.
    Ook heb ik contact met iemand die al redelijk ervaren is in de game-industrie,en zelfs al meerdere spellen heeft uitgebracht,ik kan je zijn profiel zelfs geven:
    http://steamcommunity.com/id/NCrisis
    Deze persoon is op dit moment ook bezig met (wat ik in mijn ogen best goed vindt voor een indie-developer met een kleine groep) een spel genaamd “Night Crisis”,een tactical horror shooter spel met BF3-soortgelijke graphics en nog veel meer.(ik wil dit niet te lang maken)
    Ik heb dus iemand die de klappen van de zweep min of meer al heeft doorgemaakt.
    Verder kijk ik wekelijks naar een kanaal genaamd “Extra Credits” die hele goede tips geeft aan veel mensen als het gaat om het maken van spellen,maar ze laten ook zien wat ze goed of juist slecht vinden van een spel en raden mensen zelfs spellen aan die zij persoonlijk goed vinden.
    Kanaal is hier,ik zou zeggen,kijk een paar afleveringen want ze kunnen mensen hier echt helpen als je het mij vraagt.
    https://www.youtube.com/user/ExtraCreditz/featured

    Ik moet hier nog verder bij zeggen dat ik niet zo goed ben met wiskunde,maar mijn Engels goed tot zeer goed is.

    Ok,hier komen mijn vragen:
    Kan ik ook al is mijn wiskunde niveau toch niet zo goed,toch werken als game-designer?
    Ik zie dat vele sites online ook opleidingen aanbieden als game-designer (NHA,Scheidegger,enz),maar hoe weet ik nou zeker dat ik voor de goede opleiding kies?

    Ik denk ik vraag het maar van tevoren,voordat ik een foute keus maak en weer helemaal overnieuw moet beginnen.

    Groet van Matteo.

  36. Hoi Matteo,

    Ja, je kan ook werken als gamedesigner zonder wiskunde
    De online gameopleidingen zijn misschien aardig om mee te beginnen, maar ik denk dat je verder wilt. Dan zou je moeten kijken bij mbo opleidingen gamedesign (of opleidingen programmeren of art, etc) . Ik heb zelf http://www.gameskool.nl gemaakt waar je kan beginnen met gamedesign en gamedevelopment. (IMHO krijg je daar veel meer ‘waarde’ voor je geld in vergelijking met NHA, LOI, Scheidegger, etc. , maar kijk maar of het je aanspreekt). Je kan dan goed ervaren welke richting binnen gamedesign je het beste past: technisch, conceptueel of art.

  37. Hallo Wouter,hier nogmaals Matteo.

    Aangezien ik nu toch best wel geïnterreseerd ben geworden, wil ikzelf maar vooral mijn ouders weten welke game opleidingen beschikbaar zijn zonder wiskunde,weet jij misschien bij welke opleidingen je wel en bij welke je geen wiskune nodig hebt?

    Groet van Matteo.

  38. Hoi Matteo,
    Volgens mij kan je bij de meeste gamedesign opleidingen terecht zonder wiskunde. Kijk anders even op de sites van de diverse instituten zelf over hun toelatingseisen. Succes, Wouter

  39. Hey Wouter en de rest die dit leest,

    Ik zit in het 2e jaar Game-artist op het Grafisch Lyceum Rotterdam, ik zie veel mensen die zeggen dat het beste is om je te specializeren op 1 gebied wat ik idd niet heel gek vind klinken. Dit komt echter met 1 probleem stel de industrie verranderd zo dat de vraag naar 3D artist laag is en de vraag voor 2D artist hoog is dan is het handig om de voorkennis te hebben om 2D art te kunnen maken daarom ook het brede pakket aan onderwerpen die mijn school geeft. Ik heb daarintegen het geluk dat mijn opleiding een redelijk strenge toelating heeft namelijk: voordat je het 1e jaar kan doen moet je meerdere toelatings testen doen om te kijken of je wel creatief genoeg bent en op bepaalde manieren kan werken, in het 1e jaar volg je de brede opleiding Mediavormgeving deze bestaat uit allemaal verschillende vakken van Magazines ontwerpen tot video’s bewerken. Maar in het 1e jaar moet je ook een keuze vak gaan volgen hierbij kan je dus ook kiezen uit game-art bij dit vak krijg je de basis uitgelegd van wat game art inhoud en word er ook gekeken naar hoe goed jij overweg kan met bijv 3D software en of je er aanleg voor hebt dit is ook een selectie test. En dan uit die grote hoeveelheid aanmeldingen mogen er maar een selecte groep door naar het 2e jaar.

    Over de manier van werken en de manier waarop verschillende vakken worden gedaan is veel zelf werken, ze (de docenten) leggen je in het kort uit wat je moet doen en helpen je met eventuele problemen maar ze gaan er van uit dat je die kennis kan toepassen zonder te veel problemen. Het eigenlijke doel van mijn opleiding is niet zozeer het leren gebruiken van een bepaald soort software maar om het kunnen leren/begrijpen van een software makkelijker te maken.

    Ik denk dat veel jongeren met de verkeerde instelling deze opleiding kiezen, omdat je games leuk vind wilt niet zeggen dat je het maken van games ook leuk gaat vinden. Er is ook een misconseptie dat je bij AAA studios gaat werken maar waar je eerder naar kan streven is het oprichten van je eigen indie studio en zo je brood proberen te verdienen buiten dat is er voor game-artist of andere gebeiden van game ontwikkelen ook banen in richtingen die niks te maken hebben met het maken van games maar bijvoorbeeld voor architecten bureau’s of andere bedrijven die bijv. 3D artists nodig hebben.

    Dit is een kleine opsomming van kwesties die ik bij elkaar heb gezet, dit is natuurlijk niet het complete plaatje aan dingen die anders zouden moeten en hoe je de beste keuze kan maken maar hopelijk kan ik door dit te hebben getypt toch mensen helpen.

  40. Beste Wouter
    Mijn naam is Thomas ik ben 14 jaar.
    Ik heb de volgende vragen:
    1. Welke vakken zijn handig als je de programmeer kant op gaat?
    2. Ik ben op zoek naar een manier om nu al wat te leren en te programmeren en ik kan niet echt uitleg vinden op internet (video’s vooral) heb je misschien een tip?

    Oja ik heb ook nergens in dit “artikel” gevonden dat Engels een belangrijk vak/taal is wat het in mijn ogen zeker toch is omdat bijna alles in de Gaming wereld toch wel in het Engels is.
    Ik zit nu zelf in VWO TTO 2 en ik weet niet of je bekend bent met TTO maar dit staat voor Twee Talig Onderwijs hierbij krijg je alle vakken behalve de talen Nederlands Duits en Frans volledig in het Engels.
    Ik denk door dit te doen dat je toch wel bonus punten haalt bij een toelating voor een opleiding in programmeren.
    Ook als je bijvoorbeeld Cambridge Engels doet wat bij ons in het 4de kan denk ik dat je bonus punten krijgt, Cambridge Engels houdt in dat je 2 uur extra Engels krijgt in de week en ook nog op een extra hoog niveau ik ben er zelf zeker van dat ik dit ga doen aangezien ik nu al 9ens en 10en haal zonder iets te leren voor Engels, zelf gaat mij wiskunde ook goed af dus dit is natuurlijk ook een plus punt.

  41. Oja ik kijk graag instructie video’s of lees graag instructie sites in het Engels dus Engels of Nederlands maakt mij niet uit!
    Het maakt Me overigens ook niet uit wat voor iets ik programmeer en met welk programma zolang het maar buiten HTML is want daar ben ik zo onderhand wel een beetje klaar mee

    Groetjes Thomas

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *